אצל עליזה בחצר

אירוע תיאטרלי-מוזיקלי ייחודי, השובר את המחיצות המפרידות בינו לבין הקהל ומאפשר מפגש אינטימי חוויתי וסוחף. שירים וסיפורים קצרים העוסקים ברגעים היסטוריים ויומיומיים, שיהפכו במרוצת הזמן למכוננים.

הימים הם ימיה הראשונים של המדינה; ימי התהוות כור ההיתוך הישראלי; העליות הגדולות,  הצנע וראשיתן של עיירות הפיתוח. עולות חדשות שהגיעו לארץ הנכספת מארבע כנפות תבל, נישאות על כנפי געגוע היסטורי בן אלפיים שנות על ארץ זבת חלב ודבש, חוו את שברו של החלום אל מול מציאות גבעות הטרשים המדבריות ולמרות זאת לא נפלו ברוחן,  נשארו אופטימיות, מלאות הומור, אנושיות, נשיות, אימהיות ומלאות חמלה ותקווה.

"...שונותה של ההצגה בנוף התיאטרון הישראלי משקפת להפליא את אישיותה יוצאת הדופן של עליון ישראלי ז"ל, יוצרת פרינג' וממקימות קבוצת התיאטרון הירושלמי, שנפטרה ממחלת הסרטן ב-2008...." (ענת מוניץ, הבמה)

חנה, מאז שעלתה לארץ ישראל חולמת ללכת לבית הכנסת בראש השנה ולשמוע את השופר…
מרגלית,  לא יודעת מה להגיד לילדה שלה...בגיל 11 חיתנו אותה, ועד היום היא מודה לבעלה על שחיכה שלשה ימים עד שעשה את מה שצריך...
יפה, הכלה ההודית הכעורה שחתנה מעולם לא מגיע לחתונה ומותיר אותה שבורת לב...
אבא של מימי נגע בה עוד כשהייתה בת שש...
שרה מתמודדת לבד עם המחשבות והסכסוכים שבראשה
מתוך המטבח - בית הכנסת שלה,  היא קוראת בסירים - הספרים שלה...

עיבוד ובימוי: ערן בוהם, ניהול אמנותי: דלית מילשטיין, משתתפות יוצרות: בהט קלצ'י,פזית נוני, שפרה מילשטיין, יעל ברנפלד, ניהול מוסיקלי ומוסיקה מקורית: בועז ברקת, עיצוב תפאורה ותלבושות: מיכל לאור, תנועה: ערן לביא, ריקוד:  יעל מואב, תאורה: גו'די קופרמן


על הסיפורים ועל ההצגה
רוז, שמחכה לשווא למניין גברים זרים ויאפשרו לה לבצע אזכרה לאהוב נעוריה.  יפה, הכלה ההודית הכעורה שחתנה מעולם לא מגיע לחתונה ומותיר אותה שבורת לב, חנה שחולמת להגיע לנתניה ומצליחה ונאלצת להסתפק במסעות למכולת.  שושנה,  שבעלה מבזבז את כול זהב הנדוניה שלה על עיזים לפסח שגוועות ברעב כל השנה. מרגלית שלא ידעה עד לתינוקה השלישי מהיכן באים ילדים לעולם -  לידה, מוות, חתונה, בתולין וביתוקם - בימים אלו של שיח דעתני, דיכוטומי ולעיתים קרובות מאוד חד צדדי על מקומן והדרתן של נשים  - נוגעים הסיפורים של עליזה ישראלי העליון ז"ל על נשים שנקבצות מכול קצוות עולם באמצע המאה הקודמת כאן בישראל  בנקודות הכי כואבות, הכי מרגשות והכי רלוונטיות.
 
ערן בוהם, צוות היוצרים של להקת תיאטרון נוצר שלוש השחקניות, יעל ברנפלד, בהט קלצ'י ושפרה מילשטיין והזמרת פזית נוני שמרו בנאמנות את השפה המיוחדת של העליון ובו בזמן חשפו בעדינות את הפצעים שהיא נוגעת בהם תוך שהם יוצרים אירוע בימתי שהקהל כולו לוקח בהם חלק. הנשים – גם אם מודרות, פגועות, שבורות, עומדות במרכז ההוויה. הגברים - גם אם פוגעים, מדירים, חומסים, סובבים סביבן.
 
על העיצוב המיוחד והקשר שלו לעבודת הלהקה בבת-ים
"אצל עליזה בחצר", כשהקהל כולו יושב עם השחקניות במעגל גדול סביב שטיחים צבעוניים ותה מהביל, כשברקע מוסיקה חיה וגם כזאת שבקעה ממקלטי הרדיו של ישראל של שנות ה-50. אט אט מתקלפים השטיחים מהבמה ושממת האבק של כבישי עיירות הפיתוח נולדת. בשממה הזאת יוצרות השחקניות עם הקהל עולם של  נשים ונשיות. הילדה מימי שאביה הופך אותה לאשה מחוללת בין  הצופים, שוברת את הקיר הרביעי המגן על הקהל ומחייבת אותו להיות חלק פעיל, לגעת, להרגיש להשתתף.
את התפאורה המיוחדת שלמעשה 'מלבישה' את הקהל, השחקניות והבמה עיצבה האמנית וחברת הלהקה מיכל לאור. העיצוב הזה שמצד אחד משוחח עם סיפוריה של העליון נעשה גם  בהשראת תהליכי עבודה ארוכים  באמצעות עיצוב גוף ובגד שעושה לאור בחמש השנים האחרונות  עם קבוצות של נערות מבת-ים.
גם השנה מלווה מיכל נערות הפעם בבית ספר שחף, בבית החולים אברבנאל והממשק הזה שבין עבודתה האמנית מתוך נושאים שבהם היא נוגעת גם עם הנערות מדגימה באופן חי את המפגש שמקיימים אמני התיאטרון במהלך השנה בין אמנות לחיים המזינים אותה.
 
על ערן בוהם, קלצ'י ועליזה ישראלי העליון.
עליזה ישראלי העליון שהוגדרה על ידי שי בר-יעקב כ'משוררת הבמה' בדברים שכתב לזכרה, הלכה לעולמה ב-2008 ממחלת הסרטן. העליון, ממייסדות אנסמבל התיאטרון הירושלמי ומחזאית הבית שלו הייתה אחד הקולות יוצאי הדופן על במת התיאטרון הישראלית. יכולתה להעמיד את הזר, האחר, המודר במרכז הכתיבה שלה הוליד כתיבה שמזכירה בניחוח שלה יוצרים קנוניים כמו דן בניה-סרי, ארז ביטון ואחרים. היא מעולם לא התפשרה או ניסתה להתחנף לזרם המרכזי של המחזאות המסחרית הישראלית ועבודה עם יוצרים ועמיתים שהיו מוכנים לתהליכי העבודה הארוכים מתוכם יצרה. ערן בוהם ובהט קלצ'י היו מאותם יוצרים. חברים קרובים, שותפים לדרך ולהם היא צוותה במותה את הסיפורים הללו על מנת שיעניקו להם חיים חדשים ופומביים על הבמה. ערן בוהם, שחקן תיאטרון נוצר ובמאי הכיר את העליון כששיתף פעולה עם האנסמבל הירושלמי אחרי ששב לאחר עשור בו שיחק בניו-יורק בקבוצות תיאטרון ניסיוניות.  החיפוש אחרי תהליכי עבודה ייחודיים שכה חסרים בנוף הישראלי הוביל אותו לירושלים להעליון וחברותיה. היום עם בהט ושחקניות להקת תיאטרון נוצר הוא פורע את החוב.
 
טלפון לפרטים נוספים ולהזמנת הצגות: 03-6350772
מחיר רגיל: 70 ₪
סטודנט/ גמלאי: 50 ₪
תאריך שעה מקום  
22.08.19 20:30 תיאטרון יפו - מרכז לתיאטרון ערבי עברי ראשי הזמנה
חזרה לעמוד מופעים >
הזמנת כרטיסים מהירה
הופעה
תאריך
הצטרפות לניוזלטר
תיאטרון יפו – במה לתרבות עברית-ערבית, טיילת מפרץ שלמה 10 יפו העתיקה ת.ד. 3403 תל אביב 61030
טל’: 03-5185563, פקס:03-5185562, info@jaffatheatre.org.il
עמוד בית אודות חדשות כרטיסים פרס שולמית אלוני הצגות ומופעים תמיכה צור קשר